Musicaluge 2023 - "Ådysseen"

I sidste uge summede gangene af kreativitet og samarbejde – og sommerfuglevingerne flaksede løs i maverne på Ågård Efterskole. Men denne gang ikke i undervisningslokalerne, for Musicalugen 2023 havde nemlig gjort sit indtog!

At skabe en gennemført musicalforestilling på kun en uge lyder næsten som en umulig opgave. Men med sammenhold, gå-på-mod og et hold virkelig seje elever kommer man langt – for det er nemlig lige præcis, hvad eleverne på Ågård Efterskole igen har gjort.

Et samlet hold

Inden det store arbejde med opsætning og udvikling af musicalstykket gik i gang, fik alle elever mulighed for at vælge, hvad de kunne tænke sig at byde ind med. Om det var hovedroller, praktisk crew eller PR-arbejde. Dog med den regel, at alle elever skulle have mindst én replik i løbet af stykket.

To af dem, der meldte sig på PR-holdet, var Lucas og Cecilie, og i deres rolle som “fluer på væggen” i løbet af ugen har de gjort nogle interessante betragtninger:

“Vi har fulgt udviklingen i løbet af ugen, og det har bare været helt vildt. Det virker til, at alle synes, det har været fedt at stå på scenen – og det har været sjovt at se de mere stille typer bare folde sig ud på en scene. Alle har været med.”

Skuespillerne har fået hjælp fra en professionel instruktør, som har klædt eleverne på til at stå på scenen og hjulpet dem med at binde historier sammen. En af de vigtige elementer i musicalen har nemlig været musikken, som også er blevet flettet ind af eleverne selv.

I fire grupper fik eleverne tildelt to sange hver, som de skulle binde ind i stykket - selvfølgelig akkompagneret af de dygtige elever fra diverse musikvalgfag.

Odysseen - nu med humor

I år var forestillingen inspireret af Odysseen og kunne derfor selvfølgelig ikke hedde andet end “Ådysseen”. Den velkendte historie om Odysseus’ lange færd havde fået et drys humor og var tilsat det særlige Ågård-krydderi.

Sidst på ugen var scenen sat, og alt var klar til premiere og sidenhen forestillinger for både forældre, bedsteforældre, tidligere elever og lokalsamfundet. Og publikum kunne lide den. Både børnehavebørn, bedsteforældre og alt derimellem grinede og fulgte spændte med:

“Det er gået virkelig godt! Publikum har taget godt imod det. De grinede på forskellige tidspunkter, alt efter hvem de var – men heldigvis altid de rigtige steder,” slutter de to PR-folk Cecilie og Lucas begejstret.

Skuespillere i musicalugen på Ågård Efterskole
Efterskoleelever øver til musicalforestillingen
Dreng spiller guitar i musicale på Ågård Efterskole
Musicalugen 2023 på Ågård Efterskole