Oplevelser
på Ågård

Hver dag på Ågård Efterskole er en oplevelse. Fra fortælletime til aftenhygge, faglige aha-oplevelser og fællessang – vi kræser for detaljerne og skaber nye minder hver eneste dag.

Men der er også tidspunkter, hvor vi bryder med hverdagen og sætter skoleskemaet på pause til fordel for større ekskursioner eller projekter, der involverer hele skolen. Det er nogle af årets højdepunkter, og her kan du læse om et par af dem:

Drenge/pigetur

Den første tid på efterskolen er noget helt særligt. Du bliver introduceret til en ny hverdag med nye rutiner og rammer – og en masse nye mennesker.

Cirka 6 uger inde i efterskoleåret tager hele skolen på en 24-timers tur for virkelig at fasttømre efterskolefællesskabet. Turen er opdelt i piger og drenge, og selve turens indhold er en overraskelse. I løbet af turen kommer du helt sikkert til at udfordre og udforske dig selv, få nye venskaber og arbejde med dine egne grænser. Selvfølgelig også med tid til lejrbålshygge, snobrød og gode samtaler.

Skikursus

Hvert år i uge 3 pakker vi kufferten og drager afsted mod Østrig for at stå på ski og dyrke fællesskabet. Skikurset er et af årets store højdepunkter, og du kan se frem til at skabe nye minder i sneen, når vi spænder skiene på.

Vi bor på hotel, og du kommer til at bo på hyggelige værelser med dine kammerater. Hver dag starter og slutter hele skolen dagen sammen i fællesskab.

På skikurset vil du få undervisning af en østrigsk skiinstruktør og komme på skiture i niveauinddelte grupper. Du vil opleve det helt specielle fællesskab, der opstår, når man kaster sig over en ny sportsgren sammen – med alle de grineflip og fald, der hører med.

Men det er ikke skisport det hele! På turen kommer du også tæt på den østrigske kultur, får trænet dit tyske og er sammen med dine efterskolekammerater på en ny og anderledes måde.

Gymnastikopvisninger

Gymnastikken er en vigtig del af vores efterskoleliv, hvor alle elever samarbejder på tværs af gymnastikerfaring; alle kan være med – og alle kommer til at udvikle sig!

I foråret deltager vi i mange gymnastikopvisninger over hele landet. Du kommer til at stå sammen med dine efterskolekammerater og vise alt det, du har lært. Samtidig oplever du også, hvad det vil sige at være en del af et hold, hvor alle spiller en vigtig rolle og bidrager til resultatet.

Gymnastiksæsonen afsluttes med et brag af en forestilling i Forum Horsens, hvor vi optræder for flere tusind tilskuere!

Se opvisningsplanen for 2024 her

Musicalugen

En gang om året arbejder hele skolen sammen for at få en fantastisk musical på benene. Kun det overordnede tema og enkelte sange er bestemt på forhånd – roller, replikker, handling og kulisserne skaber vi i fællesskab i løbet af ugen.

Tidligere har temaerne været alt fra Kierkegaard til Roskilde Festival, USA eller 60’erne, og vores elever har formået at skrive både flodhesten Dolph, Ole Henriksen og Paradise Hotel ind i deres forestillinger. Det er kun fantasien, der sætter grænserne for, hvad der kan lade sig gøre!

Du kommer altså til at være med til at bygge et projekt op helt fra bunden og få indflydelse på, hvordan stykket skal være. Og uanset om du står på scenen eller bag den, kommer du til at spille en afgørende rolle i opførelsens tilblivelse.

Når musicalen er færdigskrevet, kulisserne er bygget, og stykket er øvet igennem, opfører vi musicalen for forældre, bedsteforældre og lokale skoler.

Følg os på de sociale medier